Erilaiset blogityypit

Erilaiset blogit ovat suosittuja tapoja kirjoittaa tuotteista, palveluista tai esimerkiksi politiikasta internetissä. Tyyppejä on kuitenkin erilaisia, joten esimerkiksi blogia aloittavan kannattaa miettiä, minkälaisen blogisivuston hän itse haluaa rakentaa. Lukijan on niin ikään hyödyllistä tunnistaa, millaisesta sisällöstä hän itse pitää.

Blogi voi olla vaikkapa päiväkirja, jota julkaistaan netissä. Siihen voi tuottaa sisältöä yksi tai useampi henkilö. Sivusto on yleensä rakennettu niin, että uusimmat kirjoitukset tai julkaisut tulevat ensimmäisenä näytölle, kun taas vanhemmat julkaisut säilyvät kuitenkin luettavina myöhemminkin. Blogin kirjoittajaa sanotaan bloggariksi.

Linkkiblogi on esimerkki tyypistä, jossa keskitytään keräämään erilaisten mielenkiintoisten sivustojen linkkejä, kuten Furniturebox.fi tai Yle.fi. Se on yksi varhaisimmista muodoista, jossa kirjoittaja esittelee keräämiään yksittäisiä linkkejä ja mahdollisesti kommentoi niitä. Niistä voi olla hyötyä monille lukijoille, jotka etsivät alasta tietoa.

Lifestyle-painotteinen sivusto on taas enemmän päiväkirjaa muistuttava tyyliblogi, joka saattaa käsitellä esimerkiksi matkailua tai sisustusta. Toki muotia seurataan myös varsinaisissa muotiblogeissa, joista osasta on tullut hyvinkin merkittäviä muodin myynnin kannalta. Videoblogi on taas bloggaamisen muoto, jossa kirjoitetun sanan sijaan sisältöä tuotetaan videokuvan avulla, ja sille hyvänä alustana toimii esimerkiksi YouTube. Yhteiskunnallinen blogi taas seuraa yhteiskunnallisia tapahtumia ja vaikkapa politiikkaa.

Teksti ei ole enää ensisijaista
Kirjoituksen pituus ei ole niin tärkeä tekijä nykypäivän bloggaamisessa. Lyhyitä kirjoituksia on helpompi lukea, mutta toisaalta eri hakukoneissa pitkät artikkelit ovat sijoittuneet paremmin.

Kieliopillisesti blogin tulisi olla hyvin kirjoitettu, tosin täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella. Itse bloggaaminenkin sujuu paremmin, jos hyväksyy pienet virheet, jotka eivät tee kirjoituksesta lukukelvotonta. Hyvä blogikirjoitus on informatiivinen, ja sen tulee olla ulkoasultaankin huoliteltu. Kirjoituksen tulee myös olla lukijaa viihdyttävä, kun taas sisältö on asiantuntevaa ja myöskin tietyllä mittakaavalla rohkeaa. Varma bloggaaja saavuttaa auktoriteettia kirjoituksillaan.

Blogin ylläpidossa kannattaa olla huolellinen ja suunnitella kirjoitus hyvin. Aihepiirin päätettyä voi kirjoittaa omalla tyylillä. Sivustolle tulisi kirjoittaa suhteellisen usein, jotta lukijoiden mielenkiinto säilyy. Tekstiä kannattaa myös tiivistää, sillä seuraajilla ei ole useinkaan aikaa lukea kovinkaan pitkiä tekstejä. Jos sisältö jää pituutensa takia lukematta, siitä ei ole hyötyä kenellekään.

Bloggari tulee tutuksi lukijoille
Kannattaa myös kiinnittää huomiota tekstin laatuun esimerkiksi rajaamalla aihepiiriä. Kirjoittamalla informatiivista ja viihteellistä tekstiä rajatusta aiheesta lukija saadaan uskolliseksi seuraajaksi ja kiinnostuneeksi blogista. Tekstin tulee myös olla korostetun persoonallista, sillä bloggaaja koetaan usein lähes lukijan ystävänä. Olemalla aito, rehellinen ja esittämällä omia mielipiteitään blogin saa aina entistäkin autenttisemmaksi.

Bloggaus on muuttanut esimerkiksi yritysten markkinointia paljon. Tunnetut bloggaajat saavat tuhansia seuraajia, ja heidän vaikutuksensa esimerkiksi tiettyjen tuotteiden myyntiin ja suosioon on suuri.